ALGEMENE VOORWAARDEN

Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die de onderneming ARCOM Bvba, gevestigd Zerkegemstraat 23B, 8480 Bekegem, ingeschreven in het RPR GENT , Afdeling Brugge onder nummer   BE 0467052030, uitvoert voor haar opdrachtgevers. Als opdrachtgever zal ARCOM Bvba de natuurlijke persoon of rechtspersoon beschouwen die de opdracht aan ARCOM Bvba heeft bezorgd, tenzij de opdrachtgever uitdrukkelijk heeft aangegeven in opdracht, uit naam en voor rekening van een derde partij te handelen, mits de naam en het adres van deze derde partij tegelijkertijd worden meegedeeld aan ARCOM  Bvba.

 

Artikel 1 – Geldigheidsduur van de offertes

Tenzij anders bepaald zijn onze offertes slechts geldig tijdens een periode van 30 kalenderdagen. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de aanvaarding door de cliënt ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigin­gen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien zij door ons schriftelijk werden aanvaard.

 

Artikel 2 – Betaling

 Tenzij anders wordt overeengekomen, wordt de prijs van de aanneming gefactureerd volgens de volgende regel :

 

30% bij de bestelling van de werken.

 

70% bij de oplevering van de installatie.

 

De BTW ( 6% of 21% ) , andere heffingen en lasten, en hun wijzigingen, zijn steeds ten laste van de klant of medecontractant.

 

De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van 15 dagen na hun verzending. Gebeurt dit niet, dan zullen de verschuldigde bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling intrest opleveren. De intrest­voet daarvoor bedraagt 1% per maand.

 

Bovendien worden de op de vervaldag verschuldigde, maar niet betaalde, bedragen van rechtswege en zonder ingebrekestelling vermeerderd met een forfaitaire schadevergoeding van 10% van het nog verschuldigde be­drag, met een minimum van 125 €.

 

 In geval van vermindering van de solvabiliteit van de cliënt of van wijzigingen in zijn toestand, zoals overlijden, onbekwaamheid, ontbinding of wijziging van de vennootschap, bekendmaking van protesten, zwakke solventie, niet betaling, gerechtelijk akkoord of faillissement, behouden wij ons het recht voor, van de cliënt de door ons geschikt geachte waarborgen te eisen met het oog op de goede uitvoering van de aangegane verbintenissen, of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, door middel van een eenvoudige betekening bij de post per  aangetekende brief .

 

Artikel 3 – Prijsherziening

Zelfs in geval van een absoluut forfait leidt elke wijziging van de lonen, de sociale lasten, de prijzen van de materialen of van hun transport tot een prijsherziening die toegepast wordt op de betrokken facturering van de uitgevoerde werken volgens de onderstaande formule:

 

 p = P x (0,40 x s + 0,40 x i + 0,20)

 

                           S                                         I

“P” is het bedrag van de uitgevoerde werken en “p” is het herziene be­drag. “S” is het gemiddelde uurloon bepaald door het Nationaal Paritair Comité voor het Bouwbedrijf (146.1  elektriciens )  van kracht op de tiende dag vóór het in­dienen van de offerte, en verhoogd met het op die datum door de Minister van Openbare Werken aanvaarde totaalpercentage van de sociale lasten en verzekeringen; “s” is dit uurloon zoals het werd opgenomen tijdens de werken waarvoor betaling wordt gevraagd, verhoogd met het hiervoor vermelde totaalpercentage dat in die periode aangenomen was.

 

 “I” is het maandelijkse indexcijfer bepaald door de Commissie van de Prijs­lijst der Bouwmaterialen, zoals van kracht op de tiende dag vóór het in­dienen van de offerte. “i” is ditzelfde indexcijfer zoals het werd opgenomen tijdens de werken waarvoor betaling wordt gevraagd.

 

Artikel 4 – Onvoorziene omstandigheden

Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Zij geven ons het recht om de herziening of ontbinding van het contract aan te vragen.

Wanneer deze omstandigheden een onderbreking van de werken tot ge­volg hebben, wordt de uitvoeringstermijn van rechtswege geschorst voor de duur van de onderbreking, vermeerderd met de tijd die nodig is om de werf terug op te starten.

 

Artikel 5 – Wijzigingen en bijkomende werken

Zelfs bij absoluut forfait kan elke door de opdrachtgever bestelde wijziging of bijkomend werk alsook de vaststelling van de prijs daarvoor met alle rechtsmiddelen worden bewezen.

 

Artikel 6 – Veiligheidscoördinatie

Behoudens andersluidende vermelding zijn de veiligheidsmaatregelen die de veiligheidscoördinator oplegt en die niet bekend zijn op het moment waarop onze offerte wordt overhandigd niet begrepen in de offerteprijs.

 

Artikel 7 – Werkdagen en uitvoeringstermijn

Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze uitvoeringstermijnen in werkdagen vastgelegd.

Als werkdagen worden niet beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wet­telijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierust­dagen, en de dagen waarop weersomstandigheden of de gevolgen daarvan het werk gedurende tenminste vier uur onmogelijk maken of zouden maken.

 

 Artikel 8 – Verbreking

Indien de opdrachtgever geheel of gedeeltelijk afziet van de overeengeko­men werken, dan is deze conform art. 1794 BW gehouden ons schadeloos te stellen voor al onze uitgaven, al onze arbeid, en alles wat wij bij die werken hadden kunnen winnen, hetgeen forfaitair wordt begroot op 20% van de niet uitgevoerde werken, onverminderd ons recht om onze werke­lijke schade aan te tonen indien deze hoger zou liggen.

 

 Artikel 9 – Oplevering(en)

Zodra de werken beëindigd zijn dient de opdrachtgever over te gaan tot de oplevering van de werken. Kleine onvolkomenheden of onafgewerktheden, waarvan de waarde minder dan 10% van de aan­nemingssom beloopt, kunnen geenszins worden ingeroepen om de oplevering te weigeren. In voorkomend geval dient de opdrachtgever slechts te betalen ten belope van wat voor aanvaarding in aanmerking is genomen en zullen de eventuele gebreken binnen de maand worden ver­holpen.

 

 Als de opdrachtgever nalaat aan deze oplevering deel te nemen, of er zich geldig te laten vertegenwoordigen binnen 15 dagen na hierom verzocht te zijn, wordt de oplevering als verkregen beschouwd vanaf het einde van deze periode van 15 dagen.

 

De oplevering houdt de goedkeuring in door de opdrachtgever van de werken die worden opgeleverd en sluit voor hem elk beroep wegens zichtbare gebreken uit.

 

De werken die in staat zijn bevonden worden vermoed, tot bewijs van het tegendeel, zo te zijn geweest op de datum bepaald voor hun voltooiing of op de datum van de werkelijke voltooiing die de aannemer in zijn verzoek om oplevering vermeld heeft.

 

 Artikel 10 – Leveringen

A. Wanneer het contract tot een verkoop van materieel beperkt is, reizen de goederen op risico van de koper, die zich met de ontvangst en de controle van de colli’s belast. Wat betreft de ontvankelijkheid, moet elke klant schriftelijk en uiterlijk 5 dagen na ontvangst van de goederen ter kennis worden gebracht.

 

B. Bij de levering en tijdens de volledige duur van de installatie zorgt de cliënt voor de bewaking van het materieel en van de installatie, en dat op zijn kosten en onder zijn verantwoordelijkheid. De cliënt zorgt ervoor dat ten gepaste tijde de niet in de bestelling opgenomen werkzaamheden, die echter de uitvoering van de bestelling mogelijk of gemakkelijker maken, worden uitgevoerd. Hij verbindt zich voorts ertoe, steeds alle middelen welke voor de normale uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk zijn, zoals de elektrische stroom die voor het gebruik van gereedschap nodig is, ter beschikking te stellen van ons personeel of van het personeel van onze eventuele onderaannemers. Iedere onderbreking van de werkzaamheden die buiten onze wil zou voorkomen, zal worden gefactureerd pro rata van de verloren uren. Bovendien zal geen enkele vertraging in het verloop van de werkzaamheden, dat buiten onze wil is voorgekomen, enige vertraging in de vereffening van onze facturen kunnen rechtvaardigen .In het bijzonder is de betaling van de facturen naar aanleiding van de beschikbaarstelling van het materieel worden opgemaakt, eisbaar ongeacht de termijn die voor het uitvoeren van de montage nodig is

 

Evenzo zal iedere termijn die verstrijkt tussen de installatie en de ingebruikneming niet tot enige afhouding voor de herstelling aanleiding mogen geven en in elk geval niet meer mogen bedragen dat het bedrag dat op het gedeelte of dat onderdeel betrekking heeft.

 

C: Overmacht

De met de klant schriftelijk overeengekomen leveringstermijn gaat in vanaf de ontvangst van de definitieve bestelling. ARCOM Bvba zal alles in het werk stellen om de overeengekomen leveringstermijn te respecteren, en verbindt zich ertoe de opdrachtgever onmiddellijk te informeren als er zich iets voordoet waardoor het voor ARCOM Bvba onmogelijk wordt de desbetreffende opdracht binnen de gestelde termijn aan te leveren, zoals bijvoorbeeld in geval van overmacht. Onder overmacht worden verstaan de bepalingen bij wet en jurisprudentie, inbegrepen alle omstandigheden, voorzien of onvoorzien, waarop APARTINMEDIA Bvba geen invloed kan uitoefenen of die de onderneming verhinderen haar verplichtingen na te komen, zoals brand, ongeval, ziekte, werkstaking, oproer, blokkades, rellen, oorlog, terroristische aanslagen, maatregelen van overheidswege, transportbelemmeringen, faillissement van de opdrachtgever, storingen in de dienstverlening van internetaanbieders, nalatigheid van leveranciers, epidemieën, overstromingen, storm enz…

Tijdens de periode van overmacht worden de verplichtingen van ARCOM Bvba opgeschort. Indien deze periode van overmacht langer duurt dan twee maanden, dan hebben beide partijen (ARCOM  Bvba en de opdrachtgever), het recht om eenzijdig de overeenkomst te ontbinden, zonder dat een van deze partijen het recht heeft een schadevergoeding te eisen.

Indien ARCOM Bvba bij de aanvang van de overmacht al een gedeelte van de opdracht heeft uitgevoerd of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, dan heeft ARCOM BVBA het recht om het reeds uitgevoerde werk afzonderlijk te factureren en dient de opdrachtgever deze factuur te voldoen.

 

Artikel 11 – Waarborg

De op ons materiaal en onze installaties verleende waarborg houdt voor ons geen enkele resultaatsverbintenis in. Onze interventie kan nooit tot doel en/of tot gevolg hebben dat een risico wordt uitgeschakeld maar gewoon dat de waarschijnlijkheid van het voorkomen van dat risico wordt verminderd. Voort kan onze eventuele verantwoordelijkheid te allen tijde slechts worden beoordeeld volgens de regels van de kunst die op dat ogenblik van de uitvoering gelden. Onze waarborg is hoe dan ook beperkt tot de vervanging en/of herstelling van het als  gebrekkig erkende materieel of de dito installatie en sluit elke andere schadeloosstelling uit.

 

Behoudens uitdrukkelijke afwijking als bijzondere voorwaarden bedraagt de waarborgperiode zes maanden vanaf de datum van de verkoop of de ingebruikneming van de installatie,naar gelang van het geval. De vervanging en/of de herstelling van het materieel leiden niet tot het verlengen van de waarborgperiode. Onze waarborg dekt noch de normale slijtage van het materieel noch de schade die voortvloeit uit het gebruik ervan onder omstandigheden die afwijken  van diegene die of door onze leveranciers bepaald, of die het gevolg zijn van welke extreme oorzaak ook. Voor de waarborg gelden als ontbindende voorwaarden: oorlog, staking, opstand, extreme weersomstandigheden en andere natuurrampen met inbegrip van een burgeroorlog en alle daden van collectief geweld al dan niet gepaard gaande met verzet tegen de overheid.

 

 Artikel 12 – Eigendomsvoorbehoud

Zelfs na hun incorporatie blijven de materialen die geleverd werden in het kader van deze overeenkomst onze eigendom en is de klant er slechts de houder van. De aannemer mag zonder toestemming van de klant de materialen weer losmaken en terugnemen. Dit recht vervalt en de eigen­dom gaat over zodra de klant al zijn schulden aan de aannemer gedelgd heeft.

 

 Bij een beroep op het recht op terugneming mag de aannemer de betaalde voorschotten houden ter vergoeding van zijn schade.

 

 Wanneer de aannemer dit recht uitoefent, brengt hij de klant hiervan bij aangetekende brief op de hoogte en wordt die geacht hiervan kennis te hebben op de tweede werkdag na de verzending ervan.

 

 Artikel 13 – Aansprakelijkheid

ARCOM  Bvba kan enkel aansprakelijk gesteld worden in geval van opzet. Bovendien is de mogelijke gehoudenheid van ARCOM Bvba in weerwil van het voorgaande, behoudens bedrog, in elk geval in omvang beperkt tot de gefactureerde en door de klant betaalde sommen met betrekking tot de opdracht in kwestie.

ARCOM Bvba is niet aansprakelijk voor schade ontstaan ten gevolge van het gebruik van informatietechnologie en het gebruik van moderne communicatiemiddelen zoals e-mail, internet enz.

ARCOM Bvba is niet aansprakelijk voor laattijdige levering veroorzaakt door gevallen van overmacht, zoals vermeld onder artikel 4.

ARCOM Bvba zal in geen enkel geval aansprakelijk zijn ten aanzien van de opdrachtgever of ten aanzien van een derde partij voor onrechtstreekse schade. Dit is schade die niet rechtstreeks het gevolg is van een tekortkoming van ARCOM Bvba. Onder onrechtstreekse schade wordt onder andere verstaan economische verliezen, winstverlies, verlies van besparingen, verlies van cliënteel, verlies van contracten, inkomstenverlies, tijdverlies, reputatieverlies, verlies of beschadiging van gegevens, contractueel, buitencontractueel of anders. Deze opsomming is niet limitatief.

 

 Artikel 14 – Geschillen

Deze overeenkomst wordt uitdrukkelijk onderworpen aan de toepassing van de Belgische wetten.

 

Bij geschil over de geldigheid, de uitvoering of de interpretatie van deze overeenkomst zijn enkel de rechtbanken van BRUGGE   bevoegd.

 

 Is de klant een “consument” in de zin van de wet op de handelspraktijken, dan zal die dagvaarden voor de rechtbanken van de woonplaats/zetel van de aannemer. Die zijn als enige bevoegd.